Search This Blog

Pages

erm.........

huhu....

Wednesday, May 12, 2010

Boring

erm...
bosan giler..
xtaw nk wat pe..nk on9 fb ase cam mls..
kengkawan lak da p lunch..ak xlapar agy n xde mud nk mkn,apsal nth ak pun xthu r.
korg penh ase bosan tahap dewa x??ak law bosan cmni ase nk tdo..nk tdo je..argghhh...bosan..tdo pun bosan gak..cm mangkuk je..
arni laz ak kt kolej utk sem ni,sem depan da msk sem 3..peh..pejam celik pejam celik kejap jew..
umo pun da semkin meningkt..huh...mse berlalu pntas cm tenet yg cepat loading compare gn tenet yg lembap cam tenet kt kolej ni..argghh..parah..parah law tenet lembap cm ni..
nk di ikutkan ak xde la mls sgt ptg ni..
ak da setlekn smue keje..
ptg ni presentation..
peh..bawu ingt nk tdo..nk blk bilik..rndu katil ak..mak aih..huhu~~

er,m..jap g nk tungu zohor..solat..
ak nk gtau korg ni..solt pntg wey..jgn tingal..ak law tingal ak qada'..huhu..
jgn r jd cam ak ni..xbtl kdg2 smpai pk ape2 nth...erm..time 2 pray..
cte len anti...~~~~~~~

Kick

coklat..
hidup kadang2 cam coklat..
mmg bnyk dugaan pas2..erm....cte len r,boring..
ak xde pape nk bebel sgt juz baru2 ni ak ade tgk muvie cte
kisk ass..kick ass??kerjakan??erm..ak ase cam bez je..
so ak pun bli la tiket wyg..
biase la b4 msuk pangung mesti bli pop corn n ice lemon tea..
mmg bez r pekene ice lemon tea xmkn pape agy,..berirama perut ak.keh3x..
Pas2 p la tunjuk tiket kt mamat jge wyg 2,ak ase dah mcm penjenayah tunjuk ic je..huhu..
ak msuk pangung duk seat dpan,nk kate dpan,xla dpan sgt..
punye la lembap nk mule cte..jenuh ak tungu ...
tension.~~
cte pun mule..nth pape pnye cte mule2 ak tgk..cam nyesal jew..kwn2 ak r..kautim xhbs2...cm sengal..
nk tertido ak time 2..
pas2 lpas separuh mse..ceh2 cm tgk bola pulak,mksd ak lpas setangah jam ak tgk cte 2 agk bez r..hero die xde r hnsem sgt..heroin pn ok r..tp 2 r..ak xpaham tol apsal ade blue2..xde bende lain agknye....
pas hbs tgk cte ak round2 mid..xde mende..ase kosong..bosan..peh..mmg bengang law kuar xde nk wat ape...huhu..
blk pun agk lwt gak..pape pun ak xnyesal kuar..at lez dpt kurngkn tension n pale otak ak yg da karat ni...huhu...~~

Friday, March 12, 2010

AiR MaTa

Jika menangis, apakah punca dan sebabnya?

Menangis adalah fitrah manusia tetapi sebab tangisan akan memberikan harga dan nilai tersendiri. Allah yang menciptakan ketawa dan tangis. Banyak air mata mengalir di dunia ini.

Sumbernya dari mata, mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering. Ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Seperti sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti. Kalaulah air mata itu terkepung, seperti air hujan, banjirlah dunia ini.

Menurut Ibnul Qayyim ada beberapa jenis tangisan antaranya ialah:

1. Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati.
2. Menangis kerana rasa takut.
3. Menangis kerana cinta.
4. Menangis kerana gembira.
5. Menangis kerana menghadapi penderitaan.
6. Menangis kerana terlalu sedih.
7. Menangis kerana terasa hina dan lemah.
8. Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9. Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
10. Menangis orang munafik yakni pura-pura menangis.

Ada jenis tangisan nampak biasa sahaja tetapi air mata yang mengalir itu dapat memadamkan api neraka. Ini disahkan oleh Nabi s.a.w dalam satu hadis.

Rasulullah bersabda, maksudnya:

“Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatu pun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka.”

Tangisan yang dimaksudkan ialah tangisan kerana takut kepada Allah. Menangis kerana menyesal atas kesalahan dan dosa, malah tangisan takut kepada azab Allah sangat bernilai di sisi-Nya sehingga air mata itu boleh memadamkan api neraka.

Salman al-Farisi r.a berkata, sahabat-sahabatku menangis atas tiga perkara, iaitu: Berpisah dengan Rasulullah dan kalangan sahabat. Ketakutan seorang yang perkasa ketika melihat malaikat Israil datang mencabut nyawanya. Aku tidak tahu sama ada aku akan diperintahkan untuk ke syurga atau neraka.

Ada juga jenis air mata yang tidak bernilai di sisi Allah, malah kadangkala mendapat kemurkaan Allah. Antaranya menangis tengok filem Hindi serta menangis sehingga meratap dan memukul badan, malah merobek pakaian apabila ada kematian.

Tanda air mata rahmat sebagaimana diterangkan Rasulullah s.a.w dalam sabda yang bermaksud:

Jagalah mayat ketika kematiannya dan perhatikanlah tiga perkara, iaitu.
1. Apabila dahinya berpeluh.
2 Air matanya berlinang.
3. Hidungnya keluar cecair.

Simpanlah air mata tangisan itu semua sebagai bekalan untuk menginsafi segala kecuaian yang melanda diri, segala dosa berbentuk bintik hitam yang menggelapkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah s.w.t. Justeru, serulah air mata itu daripada persembunyiannya di sebalik kelopak mata, agar ia menitis, membasahi dan mencuci hati, sehingga ia putih kembali dan semoga ia dapat meleburkan dosa dan mendapat keampunan-Nya.


HAti n perasaan...

hati n perasaan sukar untuk aku gambarkan...
kadang-kadang terfikir kenapa smue ni berlaku..
aku yakin Allah sedang menguji ak...
ak redha dgn ketentuanNya..............

selami.........

Menyemarakkan rasa cinta dalam kehidupan harian bererti kita sentiasa mengambil berat dan mewujudkan rasa kasih sayang sesama insan.

CINTA merupakan cetusan perasaan atau emosi kepada sesuatu. Cinta ada kaitan langsung dengan kasih sayang, rindu, suka, gembira, sejahtera dan bahagia.

Perasaan cinta merupakan sifat semula jadi anugerah Allah. Cinta lahir dalam pelbagai jenis seperti cinta Allah, cinta Rasul, cinta diri, cinta keluarga, cinta suami atau isteri, cinta ibu bapa, cinta anak, cinta sahabat handai dan cinta harta.

Sebenarnya, cinta ada kaitan dengan keimanan dan ketaqwaan. Rasulullah bersabda dengan bermaksud: “Tiga sifat sesiapa yang memilikinya akan merasakan kelazatan iman iaitu jika ia mencintai Allah dan Rasulnya lebih dari yang lain. Jika dia mencintai sesama manusia semata-mata kerana Allah dan jika ia enggan kembali kepada kekufuran setelah diselamatkan Allah daripadanya, sebagaimana ia enggan dimasukkan ke dalam neraka” – Mutafakun alaih.

Kepentingan cinta kepada diri sendiri mendorong seseorang untuk menjaga dan menghargai diri sendiri, mengambil berat terhadap kesihatan dan mengambil berat terhadap kesejahteraan fizikal dan mental.

Cinta jasmani mendorong seseorang sentiasa menjaga diri, menjaga kebersihan, mengambil pemakanan secara seimbang, mengambil berat terhadap keperluan pemakanan halal dan baik, merawat ketika sakit dan sentiasa berikhtiar untuk mencari ubat apabila menghidap penyakit.

Cinta diri bermakna mengambil berat terhadap keperluan untuk memajukan diri, menyedari terhadap potensi diri yang dimiliki, sentiasa berusaha untuk menimba ilmu pengetahuan untuk kejayaan dan kecemerlangan diri.

Orang cinta diri sentiasa berusaha untuk meneroka dan mencari kebaikan untuk diri, mencari perkara yang berfaedah yang boleh mendatangkan manfaat masa depan.

Sentiasa mengambil berat dan benci terhadap apa jua perkara yang boleh menghalang diri untuk berjaya.

Menyemarakkan rasa cinta dalam kehidupan harian bererti kita sentiasa mengambil berat dan mewujudkan rasa hidup harmoni dan kasih sayang sesama insan.

Hidup bekerjasama dan tolong menolong merupakan cara terbaik untuk kita membuktikan cinta sesama insan. Firman Allah: “Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai kebajikan sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui” – surah al-Imran :92.

Dalam satu hadis Rasulullah menegaskan: “Apabila seseorang muslim berjumpa sesama muslim dalam kesusahan lalu menolongnya dengan sempurna, maka seluruh dosa mereka gugur seperti daun-daun berguguran daripada pohon yang ditiup angin. Maknanya seluruh dosa mereka terhapus walau sebanyak buih di lautan” – hadis riwayat al-Tabrani.

Tuesday, June 2, 2009

LIFE MUST GO ON.....